Köpenhamn.

Varje sommar åker vi till Köpenhamn. I torsdags var det dags för årets tur. Det är väldigt smidigt att ta sig dit. Vi tog bussen och tåget sen var vi mitt i centrala Köpenhamn. Först strosade vi runt på ströget, det var väldigt varm...

Vi stannade till vid en liten uteservering. Öl till gubben, vin till mig och glass till barnen....alla glada och nöjda. Det är kul att bara sitta och kolla på folk och vila benen en stund.....

Det är inte mycket som ska till för att roa barnen....

Jag är inte heller så svår road, en sväng in på Illum så är jag också nöjd. Jag köpte inget....men jag hittade mycket....hade jag haft en börs med för mycket pengar i så hade jag shoppat loss en stund.....

Härliga färger på möbler och mattor men så vild är jag inte så att jag går och köper sådana här pjäser.

Roliga skyltningar hade de lite överallt i den här butiken.

Man kan inte åka till Köpenhamn på sommaren utan att besöka Nyhamn. Det var så varmt att vi tog en drickapaus här också....Här kan man sitta på någon av de mysiga uteserveringarna eller så gör man som vi gjorde och sätter sig på stockarna intill kanalen och tittar på de fina båtarna. Här är alltid massor med folk när det är soligt.

På väg mot Tivoli såg vi många "statyer" den här hade en tuta under foten och höll nästan på att skrämma livet ur vår äldsta son. Stackaren blev så rädd att han var tvungen att borra in huvudet hos mamma en stund innan vi kunde gå vidare mot.....

Vi och halva jordens befolkning var på Tivoli samtidigt tror jag....

Våra killar tyckte att karusellerna var för läskiga eller för långsamma.....Nästa år åker vi till Bonbonland istället.

Det var låååånga köer till alla attraktionerna...tråkigt men de han ändå åka en del karuseller....

Man kan inte annat än gilla Köpenhamn. Jag som bor i en liten håla mitt i Skåne tycker att det är toppen att komma till en riktigt stor stad nån gång då och då... men hemma är ändå bäst....som alltid.

Uteplatsen.

Idag blev planket mellan husväggen och garaget färdigt. Det tog "bara" ett år att färdigställa det och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Virket är tryckimpregnerat men jag gillar det bäst när det har blivit grått och slitet...Det enda som saknas är ett handtag till grinden.

Såhär ser det ut på andra sidan. På planket hänger det några vildvuxna Pelargonier inte så snygga men de får hänga med ett tag till.

Vi sågade sönder några pallkragar i lagom stora bitar som jag sedan skrev lite olika text på. Lång ifrån perfekt men ganska kul att göra.

Här ser ni våra slitna trädgårdsmöbler som har fått stå ute i ur och skur.

En liten fågelholk...snacka om compakt living....

För några veckor sen satt vi upp det här "insynsskyddet" som är gjort av armeringsnät och runda stolpar. Vi planterade några klätterväxer som vi hade på andra ställen i trädgården, men de ser inte ut att må så bra. Jag hoppas att de överlever och piggnar till nästa år istället. Här är en annan skylt som jag har gjort, tyckte att det var kul eftersom poolen står här intill.

Vi har valt att inte ha så många rabatter, istället har vi krukor med olika planteringar i, både träd och blommor.

Smask.

Ibland har man för mycket fritid detta inlägg är ett bevis för det. I helgen klämde vi i oss 3 påsar med godisbilar väldigt intressant...jag vet. Nu sitter jag och surfar, lyssnar på musik, pratar med folk på msn och äter Ben och Jerry glass, Phish food för att vara exakt och den är väldigt god. Det var meningen att jag skulle börja ett sundare och bättre liv idag men det fanns fortfarande glass kvar i frysen och då kan jag inte koncentrera mig på att var sund om den ligger där och stör.....så det är bäst att jag äter upp den först eller hur....Jag har inte bara suttit och svullat jag har gjort lite nytta också. Jag började jobba idag rätt kul faktiskt,  jag oljade in våra utemöbler också det var på tiden kan jag säga. Det var så tråkigt och det tog sån tid men nu är det gjort iallafall. Nästa gång ska vi köpa underhållsfria utemöbler om det finns några snygga såna. Jag återkommer nog i morgon med fler intressanta inlägg.

Road trip.

Igår kom vi hem från vår lilla mini semester. Det var så skönt att få komma iväg några dagar. Jag som annars längtar hem efter en dag skulle gärna stannat borta några veckor till...

Vårt första stopp var High Chaparall. Vi utrustade killarna med hattar, gevär och pistoler sen var det bara att springa runt tills vi inte orkade mer. Vi åt tacos och chiliconcarne på en mysig mexicansk restaurang, det blev ingen tequila i glasen bara läsk. Vädret var perfekt, inget regn och lagom varmt. En lyckad dag.

"Fotoplank" var där gott om. Vi provade nog de flesta.

...till Jönköping. Vi bodde på ett mysigt hotell intill Munkasjön. Vi gick en runda i Stadsparken men batteriet tog slut så här blev det inga foto. Typiskt.

Vi hade utsikt över bron från hotellets uteplats. Strax efter att jag tog det här fotot så började det regna och åska. Vi gick upp på hotellrummet och slängde oss på sängarna en stund innan vi tog oss ut på stan för att äta en sen middag på en trevlig restaurang.

Vi åkte till Borås för att gå på djurparken. Det var fint väder. Vi såg många djur. Det kom bara lite solregn när vi var påväg till bilen. Jag åt årets godaste mjukglass där. MUMS

Pingvinerna var lillebrors favorit. På kvällen åkte vi tillbaka till Jönköping. Efter en stunds vila på hotellet gick vi ut för att äta middag.

...från restaurangen vid piren klagade vi inte på. Inte maten heller för den delen. Efter en lång dag stupade vi i säng. Innan vi lämnade Jönköping så han vi med en lite runda på stan. Där fanns många fina inredningsbutiker. Jag hittade några roliga saker att ta med hem. Bild på dem kommer senare.

Vi åkte upp till min kusin och hans lilla familj i Bengtsfors. Vi blev bjudna på grillspätt och det var jättegott. Visst är det roligt att gå på restaurang men det finns inget som går upp mot god hemmalagad mat. Mysigare uteplats än deras får man leta efter. Utsikt över Dalslands kanal skulle jag också vilja ha. På morgonen gick jag ut och satte mig i hammocken och bara njöt av lugnet (ungarna var där inne och kollade på tv). Skönt.

På promenad genom byn var vi tvungna att kolla in slussarna. Spännande för barnen som inte har sett det så många gånger. Det är inte alltid som djurparker och olika nöjesfält är det roligaste. Oftast får man de bästa upplevelserna gratis och nu vet man ju inte om man vågar sig upp några karuseller längre....

Var man än tittade fanns där vatten. Härligt, men det gällde att ha koll på barnen.

Min kusin, sambon och våra barn åkte ut på en fisketur med kusinens motorbåt. Det blev ingen fisk men en spännande upplevelse för våra barn som bara har åkt färjan mellan Helsingborg-Helsingör. Håll i hatten här går det undan.... nej det gick inte så fort som man skulle tro när man kollar på bilden.

På väg hem till skåne åkte vi inom Ullared. Ja det var väl likabra att passa på när man ändå var så "nära" . Det är klart att man behöver köpa termobyxor och vantar mitt i Juli, eller? Vi fick med oss en hel del hem. Inget onödigt baaaara nödvändiga saker, precis som alla andra som besöker GeKås...
På måndag börjar jag jobba och det känns helt ok. Det sägs att det ska bli riktigt varmt och skönt. Härligt för alla som är lediga och kan åka till stranden. Hoppas att ni också har haft eller ska få en härlig semester.

Grillat.

Idag blev det "middag" på Mc Donalds inte det godaste precis, men magen började kurra och och vi stannade till vid första bästa ställe. Nu sitter jag här igen och är lite småhungrig. Jag har precis lagt in bilder från kameran och hittade en bild på en smaskig middag som vi åt för några dagar sen. Det vattnas i munnen på mig så gott det var. Grillad hamburgare med potatisklyftor gjorda av bakpotatis med massor av olika kryddor och örter.

Vi grillade med min lillebror och hans tjej i helgen. Jag bad honom att köpa med sig lite palsternacka för det är så gott att rosta i ugnen tillsammans med morötter och nypotatis olivolja och örter. Han råkade ta fel och kom hit med en pepparrot (ganska kul med tanke på att han är utbildad kock). Han lagade till en kall sås gjord på creme fraiche, riven pepparrot, salt och peppar. Jag har bara ätit varm pepparrotssås men den här kan jag helt klart äta fler gånger.