Bloggproffs sökes.

image55
Det är nog likabra att jag erkänner. Jag heter Pia och jag är dataokunnig. Det hela började en dag i juni jag var hemma och hade lite småtråkigt och som vanligt kollade jag runt på mina favortibloggar. Jag hade länge kännt mig som en "fönstertittare" eftersom jag inte hade någon egen blogg att visa upp och ändå tjuvkikade jag hela tiden på alla andras. Ibland slängde jag in en kommentar för att visa att jag hade varit där och såklart för att berätta hur fina och trevliga bloggar jag tyckte de hade. Nu hade jag hållt på så i flera månader och nu var det dags att ge något tillbaka tänkte jag.
Jag hade nämnt för min "datahacker" till kusin att jag kanske skulle börja blogga, hon sa att blogg.se skulle vara ett bra och lätt ställe att ha en blogg på. Godtrogen som man är så trodde jag henne. Malin som du lurade mig? Ja det var nu problemen började, när jag väl hade bestämmt mig för vilket namn jag skulle döpa min blogg till så gick jag in och registrerade mig. Sen var det dags att bestämma sig för en mall, jag valde den retroröda mycket för jag gillar hur den är uppbyggd. Jättefin, men det är ju den som tinaminastina har så den kunde jag ju inte behålla jag kopierar gärna hennes hem men bloggen ja det är hennes.
Det var nu jag skulle göra min blogg lite mer personlig på något sätt förstod jag att det var i stilmallen som jag skulle in och rota. Jag har nog aldrig tänkt så mycket som jag gjorde då. Jag var okontaktbar för min omvärld där jag satt och klurade. Tillslut med vänners hjälp så fick jag bort ramen iallafall, det känndes som jag var på rätt väg. Efterhand så blev suget större och större att göra något mer, det var nu de riktigt stora problemen började en ny header ville jag ha och en trevlig bakgrund. Jag hade börjat förstå lite hur man skulle tyda stilmallen men när det kom till mina två utmaningar så gick det inte längre. Jag hade redan trakasserat Emma och några till med mina dumma frågor. De var snälla och försökte hjälpa mig. De skrev ner hur jag skulle göra men ändå blev det pannkaka av allt. Jag slutade försöka och tog en timeout. Men nu har jag bestämmt mig för att försöka på nytt. I photoshop har jag gjort en bild till headern sen har jag provat att ladda upp bilden för att få en url adress men sen då var klistrar jag in den? HJÄLP snipp snapp slut när ska det här eländet ta slut.

Kommentarer
Postat av: Camillasnyahem

Jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig! Har lite problem med min egen blogg (blogspot). Men när jag hade blogg.se minns jag att jag ofta mailade iväg mina frågor och de svarade snabbt och på ett bra sätt. Värt att testa? Lycka till!

2007-10-01 @ 17:45:52
URL: http://www.camillasnyahem.blogspot.com
Postat av: Malin

Hihi sorry om jag lädde in dig i fördärvet ;-) och datahacker är jag långt ifrån :-D Jag måste nästan skapa ett konto här för att fatta och kunna hjälpa dig... återkommer.

2007-10-01 @ 21:22:05
Postat av: Malin

Nu har jag skapat en blogg; mallemus.blogg.se
Gå in på Design - Redigera stilmall - där har du html kod... det ser ut ungefär som nedan. Scrolla ner till du ser background. Längst ner i det stycket jag kopierat in finns en bildlänk. Den har ändelsen jpg. Har du en bild uppladdad som du har en länk till? Ersätt då med din länk.
body {
margin: 0px;
padding:0px;
background: #FFFFFF;
}
a {
color: #999999;
}
a:hover {color: #80FF9F;}
#wrapper {
clear:none;
margin: 30px auto;
padding: 0px;
width: 830px;
background-color: #FFFFFF;
border: 5px solid #AD250D;
}
#wrapper:after {
content: ".";
display: block;
height: 0;
clear: both;
visibility: hidden;
}
p {
padding: 0px 0px 0px 0px;
margin: 0px 0px 0px 0px;
}
#header {
background: #AD250D url(http://static.blogg.se/shared/img/css/food_top.jpg)

2007-10-01 @ 21:32:17
Postat av: Susihus

Oj detta vill jag med göra, ändra bakgrund och bild men oj vilka koder...hrmm undra om jag blev klokare. Hihi Lycka till!

2007-10-02 @ 08:15:57
URL: http://susihus.blogg.se
Postat av: Helen

Tycker att blogg.se är avancerad när det gäller att fixa till header och bakgrunder m.m. Har hört att blogspot är mkt lättare och bättre och kan göras snyggare. Men själv hänger jag envist kvar vid blogg.se. Än så länge iaf. Lycka till!

2007-10-02 @ 10:46:29
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: Anna

Jag kan hjälpa dig om du vill. Har ju själv bloggen via blogg.se
Men jag kan inte förrän under lördagen, ska resa bort i em.
/Mvh. Anna

2007-10-02 @ 11:56:43
Postat av: Anna

Hej igen!
Jag använder mig av mallen nature till min blogg.
När du loggat in så går du in på "design" och klicka sedan på "redigera stilmall".
body {
background: #DBC8C8; här ändrar du bakgrundsfärgen.
margin:0;
text-align:center;
padding-top: 30px;
padding-bottom: 14px;
}
a {color: #576A3D;text-decoration:underline;}
a:hover {color: #333;text-decoration:underline;}
#wrapper {
margin:0px auto;
width: 800px;
position:relative;
padding: 0px;
vertical-align: top;
text-align: left;
background-color: #E1B8BE;
}
#wrapper:after {
content: ".";
display: block;
height: 0;
clear: both;
visibility: hidden;
}
p {
padding: 0px 0px 0px 0px;
margin: 0px 0px 0px 0px;
}
#header {
background: #DB979C; här ändrar du bakgrundsfärgen till headern
url: här lägger du in header bilden
no-repeat right top;
margin: 0px;
padding: 15px 15px 10px 55px;
height: 150px;
border: 1px none;

2007-10-02 @ 12:17:13
Postat av: tina

Hej där!!!Ja du...det där med
datorn...det är inte lätt!! Jag kan ingenting och fick också höra att blogg.se var bra att börja med...men visst är det så att man tröttnar snabbt på mallarna och vill gärna göra sin egen. Min son har lovat hjälpa mej....men han har aaaaaldrig tid!!=) Men du, du har ju fått jättefint...nu vill jag kopiera både DIN mall och DITT hem =)=)=) hihi!!Måste bara säja att det absolut inte hade gjort nåt om du hade haft samma mall som mej...den kan ju vem som helst ha....
Kul iallafall att du fick hjälp att fixa din sida....som sagt...JÄTTEFINT!!!!!!!!
Kram !!

2007-10-03 @ 01:24:36
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Maja

Håller verkligen med om att det är en djungel för oss mindre datakunniga. Min hjälp har varit att googla efter bloggdesign och slutligen hittade jag en sida http://cillenl.webblogg.se/bloggdesign.html som har hjälpt mig mycket. Lycka till!

2007-10-04 @ 22:05:26
URL: http://cactusvit.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Lite om koder kan jag...
Om du vill lägga in en ny header, så är det här du ska lägga in sökvägen till den bilden:
#header {
background: #AD250D url(http://sökvägen till bilden här.jpg)
För att ändra färg på bakgrunden:
body {
margin: 0px;
padding:0px;
background: #FFFFFF; <<<<<Ändra färgbeteckning här!
}
hoppas det hjälper!
kram

2007-10-05 @ 12:47:08
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Pelle

Eländet tar aldrig slut.En av poängerna med nätet förmodligen.
:)

2007-12-14 @ 02:06:21
URL: http://pellesreality.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0